Reisverslag Canada

 

In Horseshoe Bay aangekomen verlaten we de ferry . Het wordt al langzaam donken en we gaan in Squamish snel op zoek naar een camping. We komen terecht bij Klahaniw Campground waar we de nacht door zullen brengen. We zijn blij dat we ondanks het tijdstip toch nog een camping hebben gevonden en in het donker installeren we onze RV.

 

DAG 8

Vandaag staat er een korte reis op het programma. Als we wakker worden zien we vanuit de RV de mooie Shannon Falls. Na het ontbijt gaan we uiteraard eerst even deze mooie waterval bekijken alvorens verder te reizen.

In Nanaimo willen we de ferry pakken naar Horsehoe Bay. Helaas is de ferry net weg en moeten we twee uurtjes wachten. Vanuit de wachtruimte hebben we zicht op een zeehond die in de haven rondzwemt. Weer eentje voor op onze lijst.

 

Als we de RV uiteindelijk aan boord gereden hebben van het schip van BC Ferries eten we een hapje en gaan we het dek op, in de hoop weer orca’s te zien. Deze dieren laten zich vandaag helaas niet zien, maar we worden we getrakteerd op een geweldige zonsondergang en uitzicht op Vancouver en Mount Baker.

 

HBRS.NL

Aviation, travel, emergency vehicles and more .......

Reisverslag camperreis Canada

British Columbia & Alberta

 

As you probably noticed this article is written in de Dutch language, while the rest of the website is in the English language. We still consider to translate this text in the English language in the future.

 

Toen wij onze reis per camper naar West-Canada gingen boeken hebben we veel inspiratie opgedaan door het lezen van reisverslagen van reizigers die ons voor ging. Dit is precies de reden dat wij ons reisverslag ook graag met jullie delen.

 

Onze reis werd geboekt bij Kuoni (tegenwoordig genaamd Tenzing Travel) via bemiddeling door het vriendelijke personeel van D-Reizen. De camper werd, via Tenzing Travel, geboekt bij Cruise Canada.

 

Heeft u nog vragen naar aanleiding van dit reisverslag, mail dan gerust (info@hbrs.nl) !

 

LET OP: DIT REISVERSLAG IS NOG NIET COMPLEET EN ZAL NOG WORDEN AANGEVULD !

DAG 1

 

We vertrekken eigenlijk morgen pas vanaf Schiphol. Aangezien de spoorverbinding niet altijd even betrouwbaar is, er werkzaamheden zijn aangekondigd en we weinig marge hebben, besluiten we al een dag eerder a f te reizen naar de Amsterdamse luchthaven. Bij vertrek vanaf het station geeft een vriendelijke conducteur ons nog even wat extra tijd om een knuffel te geven aan moeders waarna de trein zich in beweging zet richting het noorden.

 

Na ruim twee uurtjes komen we aan op luchthaven Schiphol waar het inmiddels behoorlijk regent. In een druk bezet bushokje wachten we op de pendelbus de ons naar het IBIS Budget hotel zal brengen. Deze bus blijkt propvol te zitten waardoor deze korte reis nog een aardige onderneming wordt.

 

In het hotel aangekomen checken we in en verdelen we de twee kleine kamers, de mannen en de vrouw apart. De kamers zijn zo klein dat je je koffers amper kwijt kunt, maar in ruil daarvoor is het hotel vrij goedkoop.

 

Na nog een drankje genuttigd te hebben op de kamer duiken we het bed in, morgen wordt het immers een lange dag.

 

DAG 2

 

Na het opstaan vertrekken we met dezelfde pendelbus als gisteren naar Schiphol. Als we hier aankomen kunnen we al direct inchecken bij Air Transit. Toch altijd weer spannend of je koffer aan de gewichtseisen voldoet. Gelukkig zitten we binnen de marge en na het afgeven van de koffers gaan we al vrij snel door de paspoortcontrole. Tegenwoordig kan dit vrij snel en geheel geautomatiseerd, iets waar veel luchthavens nog iets van kunnen leren.

 

Omdat we nog niet hebben ontbeten dit maar meteen op zijn Noord-Amerikaans gedaan, bij de McDonald’s. Sneller dan verwacht is het tijd om te boarden. Aan de gate staat een grote Airbus A.330 van Air Transat klaar die ons, samen met ruim 300 andere passagiers, naar Vancouver zal brengen. Deze Airbus heeft een gerefurbished cabine, wat wil zeggen dat er “mood-lights”, een persoonlijk entertainment systeem en comfortabelere stoelen aan boord zijn. Het entertainment systeem aan boord valt, in vergelijking met andere maatschappijen, een beetje tegen. De keuze aan films is vrij beperkt en uiteraard heeft dit ook met persoonlijke smaak te maken.

 

Na ruim 9 uur vliegen landen we op Vancouver International Airport. Tijdens de landing zien we vanuit het raam de indrukwekkende skyline van de stad al. Op zee zien we enorme hoeveelheden boomstammen die door sleepboten worden voortgetrokken. Geweldig om te zien.

 

Nadat we het vliegtuig verlaten hebben komen we in de lange rij te staan voor de douane. In tegenstelling tot Schiphol wordt je netjes door personeel in afgezette rijen geloodst en verloopt alles erg gestructureerd. Als we na een half uurtje wachte bij de douane komen worden wat vragen beantwoord waarna we door mogen lopen om onze koffers op te halen.

 

In de aankomsthal verwacht aangekomen is het een drukte van jewelste. Kennelijk verwacht men het Zwitsers nationaal dames voetbalelftal voor het WK dat hier komende weken gehouden wordt. De hal staat vol, compleet met media en alpenhoornblazers.

 

Buiten de terminal wordt special voor ons een grotere taxi geregeld waar alle bagage in past. Het is slechts een half uurtje rijden naar ons hotel downtown. Onderweg kijken we onze ogen uit.

 

Het door ons geboekte hotel is het Best Western Plus Downtown op Drake Straat (Vancouver). Een prima hotel op loopafstand van het centrum. We hebben als preferentie een kamer op een zo hoog mogelijke verdieping aangevraagd zodat we hopelijk een spectaculair uitzicht hebben. We krijgen echter een kamer op “slechts” de achtste verdieping met zicht op een bouwplaats. Omdat we de komende twee weken toch met zijn vieren in een camper slapen hebben we er nu ook voor gekozen om een vierpersoonskamer te nemen. Dit is een stuk voordeliger en zeker zo gezellig.

 

Als onze spullen zijn opgeruimd is het tijd om Vancouver te gaan verkennen. Ondanks het feit dat we al aardig lang wakker zijn hebben we voldoende energie om nog op pad te gaan. Vanuit het hotel lopen we meteen Granville Street in. Deze straat loopt door tot aan Canada Place, het centrum van de stad. Onderweg valt ons meteen het grote aantal zwevers op. Van deze zwevers heb je echter geen last. Als we na zo’n 20 minuten lopen aankomen blijkt dat er twee enorme cruise schepen aangemeerd liggen bij Canada Place. Ondanks het feit dat Canada Place wordt gezien als het centrum van de stad valt het eigenlijk een beetje tegen. Het lijkt meer op een lelijk ontworpen cruiseterminal. Vanuit de punt van Canada Place kunnen we nog net de vele landende watervliegtuigen zijn die vanuit de Waterfront Seaplane Base opereren.

Bij de Seaplane Base aangekomen denken we een grote uil ontdekt te hebben. Het duurt een hele tijd voordat we op de met teleobjectief gemaakte foto’s ontdekken dat deze van plastic is en gebruikt wordt om meeuwen af te schrikken. Wel worden we beloond met de eerste zeehond die hier vrolijk rondzwemt. Het eerste streepje op onze “wildlife countlist” is gezet.

 

In de buurt van Canada Place vinden we een restaurantje waar we lekker eten alvorens terug te lopen naar ons hotel. Onderweg zien we flink wat exclusieve auto’s door de straten van downtown Vancouver rollen.

 

Als we bij ons hotel aankomen zijn we inmiddels aardig moe van de lange dag en met een kleine jetlag vallen we in slaap.

DAG 3

 

Als je in Canada een camper huurt moet je meestal verplicht een overnachting boeken. Hiermee wil men voorkomen dat je oververmoeid achter het stuur kruipt. De camperverhuurder is op zondag gesloten waardoor we “verplicht” en dagje langer in deze geweldige stad mogen vertoeven. Ondanks het feit dat wij onze overnachting al achter de rug hebben mogen we dus nog een dagje langer in Vancouver blijven. Wat ons betreft absoluut geen straf !

 

Omdat het in Canada niet gebruikelijk is om in een hotel ontbijt te nuttigen steken we de straat over om bij de 7Eleven inkopen te doen. De 7Eleven is een kleine mini-market waar men naast verse koffie ook broodjes verkoopt. In de 7Eleven lijkt het wel een beetje een op een daklozenopvang, maar ook hier heb je geen last van deze mensen.

 

Op het dak van ons hotel ontdekken we bij de fitness ruimte een klein dakterras met tafels en stoelen en een prachtig uitzicht. In het ochtend zonnetje eten we lekker een broodje en drinken we een bakje koffie.

 

Na het eten pakken we de gratis pendelbus die het hotel aanbied en laten we ons afzetten bij de fietsverhuurder Spokes Bycycle Rental op Georgia Street West. Hier kiezen de dames voor een comfortabele stadsfiets en de mannen een stoere mountainbike. We krijgen ook een fietshelm mee. Het dragen van een fietshelm is in Canada namelijk verplicht.

 

Met onze vers gehuurde fietsen zetten we koers richting Stanley Park. Dit is een groot park ten noorden van het centrum van het park. Vanuit de fietsverhuurder is Stanley Park slechts 2 minuutjes fietsen. Stanley Park is 405 hectare groot en bevind zich op een schiereiland. In Stanley Park staan ook enkele mooie totempalen.

 

Het blijkt dat er deze dag een hardloopwedstrijd is vanuit de lokale marinebasis. Vanuit een politieboot klinkt muziek om de lopers aan te moedigen en al genietend van het mooie uitzicht op de skyline van Vancouver komen de vele hardlopers voorbij.

 

Tijdens onze fietstocht door het park zien we al de nodige dieren. Van schildpadden tot zeehonden en wasberen. Weer een hoop extra streepjes op onze “wildlife countlist”

 

Na de fietstocht door Stanley Park gaan de mannen een kijkje nemen bij de Seaplane Base en de heliport en zetten de vrouwen koers richting Gastown en China Town. De mannen zien hun eerste bold eagle en de dames bezoeken dr. Sun Yat-Sen Classical Chinese Garden. Een klein deel van deze prachtige tuin is gratis toegankelijk. Zeker een aanrader !

 

 

Enkele uurtjes later wordt er verzameld bij de Vancouver Lookout, een 177 meter uitzichtstoren. Vanuit de toren hebben we een prachtig uitzicht. Het weer is zo helder dat we zelfs de besneeuwde Mount Baker (3286 meter) in de Amerikaanse staat Washington zien liggen.

 

Na genoten te hebben van dit prachtige uitzicht fietsen we via de oever van False Creek terug naar ons hotel waar we ons even lekker opfrissen. Daarna is het tijd voor de laatste etappe deze dag, van het hotel terug naar de fietsverhuurder.

 

Tegenover de fietsverhuurder vinden we een Braziliaans barbecue restaurant, genaamd Rio. Een leuk concept waar je middels een rood of groen kaartje aangeeft of je wilt dat de ober met de volgende spies vers bereid vlees langskomt.

 

DAG 4

 

Nadat we zijn opgestaan en weer in het zonnetje op het dakterras ontbeten hebben is het tijd om te bellen met onze camperverhuurder Cruise Canada om te informeren hoe laat we de camper op mogen halen. Vanuit onze hotelkamer kunnen we gratis lokaal bellen en het blijkt dat we al om 12.00 uur welkom zijn. Na nog even in de wijk rondom het hotel rondgewandeld te hebben pakken we de taxi naar de plaats Delta waar de verhuurder gevestigd is. Ook nu vragen we om een grotere taxi zodat alle bagage mee kan. Veelal krijg je dan een rolstoeltaxi. De helling waar normaal de rolstoel op staat beid voldoende plaats voor de bagage van vier passagiers.

 

In Delta, ten zuid-oosten van Vancouver, aangekomen blijkt dat het vrij druk is bij Cruise Canada. Bij de balie melden we dat we er zijn en er wordt ons gevraagd plaats te nemen op enkele picknick banken buiten. Tijdens het wachten maken we gebruik ban de gratis wifi en kijken we alvast naar de instructiefilm. Het blijkt dat er in de drukte iets mis gegaan is en na twee uur wachten krijgen we dan eindelijk onze camper, of beter gezegd RV (recreational vehicle). Onze RV beschikt over een twee persoons bed achterin, een douche, een toilet, een keukenblokje, zithoek (om te toveren in drie slaapplaatsen) en een tweepersoons slaapruimte boven de cabine. Veel camperverhuurders bieden de mogelijkheid om je koffers (op eigen risico) achter te laten bij de verhuurder. Wij ontdekken een bijzonder grote opslagruimte onder het achterste slaapcompartiment. Hier passen met gemak vier grote koffers in.

 

Onze RV is een ruime 9 meter lange Ford E-450 voorzien van een slurpende V10 motor en zeven slaapplaatsen. Een medewerker legt uit hoe alles werkt en nadat de koffers aan boord zijn zetten we redelijk onwennig koers richting de plaats Tsawassen. De camper rijd op zich prima, maar het is even wennen aan de grote afmetingen en direct krijgen we nog meer respect voor vrachtautochauffeurs.

 

In Tsawassen melden we onze bij de terminal van BC Ferries. Na het inchecken moeten we de gastank afsluiten en na een korte wachttijd kunnen we onze RV aan boord van het grote ferryschip rijden. Op het schip is het tijd voor een maaltijd bij het White Spot restaurant. Na het eten gaan we het dek op om in de wind en lichte regen te genieten van het prachtige uitzicht. We vragen een medewerkster of we vanaf de ferry ook walvissen kunnen zien waarna ze aangeeft dat dit soms het geval is. Ze beloofd ons de kapitein te vragen om het publiek te informeren als hij walvissen ziet.

 

Niet veel later, als we de fjorden van Vancouver Island naderen, klinkt via de omroepinstallatie van het schip dat er links “killer whales”, of te wel orca’s, te zien zijn. Vanaf de ferry zien we diverse groepen van deze indrukwekkende dieren zwemmen. Wat een prachtig gezicht …..

 

Door het bekijken van de orca’s vliegt de tijd en korte tijd later is het tijd om de ferry weer te verlaten. Met onze RV zetten we koers naar de hoofdstad van Britisch Columbia, Victoria. Onderweg doen we boodschappen bij een enorme supermarkt.

 

In Victoria blijkt dat de camping die we op het oog hadden, Westbay Marina RV Park, vol zit. Van de vriendelijke medewerkster krijgen we een routebeschrijving naar het Fort Victoria RV Park enkele kilometers verderop. Hier aangekomen blijkt het kantoor gesloten te zijn. Er hangt gelukkig een briefje en we mogen zelf onze plek uitzoeken. De plek die we uiteindelijk vinden heeft een picknickbank en ligt direct naast het spoor.

 

Na het avondeten nemen we nog een drankje en gaan we slapen. Gelukkig is de spoorlijn niet in gebruik vanwege onderhoud en kunnen we de hele nacht doorslapen.

 

 

DAG 5

 

De eerste nacht in onze RV is ons prima bevallen. Iedereen heeft heerlijk geslapen en na het ontbijt betalen we bij, het inmiddels geopende, kantoortje en rijden we naar het centrum van Victoria. Op advies van de campingbeheerster parkeren we nabij de haven. Van hieruit is het maar enkele minuten lopen naar de Fishermans Warf waar zeehonden te zien zouden zijn. Hier aangekomen zwemen er inderdaad een zeehond en een zeeotter rond. Je kunt bij de vishandel wat visjes kopen waarna deze mooie dieren uit je hand eten. Dit levert leuke foto’s op alsmede weer enkele streepjes op onze “wildlife countlist”.

 

 

 

 

Vervolgens splitsen we weer op, de mannen gaan naar de watervliegtuigen kijken en de dames gaan alvast de stad in. Victoria is een prachtige, groene, stad met veel oude gebouwen.

 

 

 

Na ons bezoek aan deze prachtige stad rijden we richting Tofino. Vlak buiten Victoria tanken we voor het eerst onze RV en eten we lekker broodje bij de Subway.

 

Na een lange rit, door de regen en via steile en slingerende wegen, komen we aan in Tofino waar we ons melden bij camping Crystal Cove. Dit is een prachtige camping aan zee. De camping bied gratis brandhout en bij de receptie zit een Starbucks filiaal. Dit filiaal is overdag open en bied gratis (standaard) koffie en thee.

 

In de schemering gaan we nog even naar het strand waar een prachtige zeester te zien is. Hierna maken we nog een gezellig vuurtje waarna we ons bed induiken

 

 

DAG 6

 

Vandaag staat er een dag Tofino op de planning. Na ons ontbijt, uiteraard met heerlijke Starbucks koffie, rijden we naar Tofino. Het is mooi weer en de rest van onze reis zal het weer vrijwel constant goed en erg warm (25-30 graden Celsius ) blijven.

 

Vanuit de camping zetten we koers naar het kleine dorpje Tofino. Het is even zoeken voordat we een parkeerplek hebben gevonden voor ons gevaarte, maar uiteindelijk lukt dit. Bij het bedrijf Ocean Encounters boeken we meteen onze walvis safari voor later op de dag. Hierna gaan de mannen het centrum in. De vrouwen maken een mooie wandeling nabij de kust.

 

In een doe het zelf winkel kopen we voor ruim 40 CAD een bus bearspray. Bearspray is een bijzonder krachtige versie van pepperspray en kan gebruikt worden als midden om je te verdedigen tegen beren. Dit middels mag alleen gebruikt worden in uiterste noodzaak en als alle andere adviezen niet meer werken. Na het invullen van een formulier mogen we de bearspray meenemen.

 

Vlak voordat we starten met de walvis safari pakken we nog snel wat te eten bij een lokale supermarkt.

 

Bij Ocean Encounters krijgen we een stevig overlevingspak aan. Het behulpzame personeel, waaronder een Nederlander, geven duidelijk uitleg en instructies. De heren krijgen een extra groot exemplaar zodat ze de camera’s en objectieven mee kunnen nemen en droog kunnen houden.

 

Hierna lopen we naar de steiger en stappen we in een snelle RIB (snelle opblaasbare motorboot) waarna we koers zetten naar open zee. De tocht zelf is al een heel avontuur en al stuiterend over het water laten we Tofino steeds verder achter ons.

 

Tijdens de geweldige tocht zien we onder andere bold eagles, zeehonden, zeeotters, zeeleeuwen en verschillende enorme walvissen. Echt geweldig om mee te maken, zeker als zo’n enorme walvis enkele meters van de RIB omhoog komt.

Na deze prachtige safari besluiten de mannen dat ze op zoek willen gaan naar het wrak van een in 1945 neergestort Canso watervliegtuig. Dit vliegtuigwrak ligt diep in bos nabij Tofino verscholen. De mannen hebben de exacte lokatie al in het GPS apparaat gezet en nadat ze door de dames zijn afgezet gaan de mannen opzoek in het dicht begroeide bos. Luid pratend (om de beren op afstand te houden) en met de bearspray op zak wandelen we in ruim een uur, door de dikke modder, naar het wrak. Onderweg zijn we pootafdrukken van beren . Ook zitten hier wolven en cougars. Het is een geweldig gezicht om na een pittige wandeling dit vliegtuig hier te zien liggen. Het lijkt door stuiken en bomen overwoekerde vliegtuig lijkt op de set van een Indiana Jones film. Op de terugweg krijgen de mannen het nog even warm als de GPS korte tijd uitvalt. Dit probleem wordt gelukkig na een minuut of tien verholpen en een uurtje later wordt de grote weg weer terug gevonden.

De dames hebben in de tussentijd een prachtige wandeling gemaakt door het nabijgelegen Rainforrest. Ook hier is een actuele wolvendreiging, maar gelukkig komen de meiden geen wolf tegen.

 

In de avond gaat bij de RV het kampvuur weer aan en sluiten we de dag af met een heerlijke barbecue.

 

 

DAG 7

 

Na het onbijt verlaten we de mooie camping in Tofino. Vandaag staat een flinke reis op de planning met als uiteindelijke bestemming Squamish, op het vasteland van British Columbia.

 

De eerste stop die we maken is in Port Alberni. Bij het bedrijf Coulson zijn ’s werelds laatste twee Martin Mars vliegboten in gebruikt als zogenaamde waterbomber. Deze blusvliegtuigen zijn de grootste ter wereld. Op internet lazen we al dan een van de twee exemplaren was verkocht aan een museum in Florida en dat toeristen niet meer welkom waren. Desondanks wagen we een poging en tot onze grote verbazing staan beide vliegboten aan wal. We hebben het geluk een vriendelijke medewerker tegen te komen en niet veel later krijgen we met zijn vieren een mooie rondleiding door een van de toestellen. De Martin Mars heeft ’s werelds grootste cockpit, compleet met bureau’s.

In Coombs ligt een bekende toeristenwinkel genaamd “Goats on the Roof”. U raad het al, het dak is voorzien van gras en hier lopen vervolgens geiten overheen. Deze attractie valt ons een beetje tegen. Vlakbij besluiten we op advies van een medewerkster de lokale “Poutine” te eten. Dit zijn frietjes met hierover onder andere kaas en saus. Het smaakt heerlijk !

 

Vanuit Coombs rijden we naar het dorp Chemainus. Dit dorp is bekend haar prachtige wandschilderingen. We maken een wandeling door dit dorp. Een route beschijving is niet nodig, volg gewoon de geschilderde voetafdrukken op het trottoir. Na ons bezoek aan Chemainus rijden we door richting de haven in Nanaimo.

 

In Nanaimo willen we de ferry pakken naar Horsehoe Bay. Helaas is de ferry net weg en moeten we twee uurtjes wachten. Vanuit de wachtruimte hebben we zicht op een zeehond die in de haven rondzwemt. Weer eentje voor op onze lijst.

 

Als we de RV uiteindelijk aan boord gereden hebben van het schip van BC Ferries eten we een hapje en gaan we het dek op, in de hoop weer orca’s te zien. Deze dieren laten zich vandaag helaas niet zien, maar we worden we getrakteerd op een geweldige zonsondergang en uitzicht op Vancouver en Mount Baker.